Teknologi

Äga eller hyra hemlarm

Jag är så J**la arg på larmbranschen. Jag har flyttat till villa för några år sedan och skaffade då hemlarm från en av Sveriges största larmleverantörer. Jag har egentligen inte varit nöjd med mitt hemlarm någon gång. Säljaren var påstridig, tjatig och pratade om helt naturliga fakta om hemlarm, fakta som varenda människa idag redan vet. I ärlighetens namn så kände jag mig blåst redan vid installationen men tro mig, det har blivit värre…

Säljaren

Säljaren var en klassisk dörrknackare som dök upp när man som minst väntade (och önskade det). Han pratade engagerat om hur fantastiskt deras hemlarm var och hur många av mina grannar som valt att skaffa larm via dem. Jag gick, mest för att jag var trött, på pitchen om en fast månadsavgift som skulle ge mig en fantastisk trygghet. Ändå kände jag mig vid installationen, lurad. 

Installatören

Det arbete som en larminstallatör, som arbetar hos de stora larmföretagen, gör är inget en normalt händig människa inte klarar själv. Skruva upp 5 enheter med ett gäng gipsskruvar. För detta tar man dessutom betalt samtidigt som man pratar om batteribyten som om de var det viktigaste på jorden. Det är så viktigt att du köper dina (helt vanliga) batterier hos oss för överpris, annars kan vi inte garantera driften av ditt minimala och redan jättedyra hemlarm. 

Priset och kostnaden

Priset på larmet var ju redan väl tilltaget och fakturerades som månadsavgift på lite mer än 500:-. Uträknat på 10 år ska jag alltså betala 60 000:- för detta larm (och köpa batterier). 

Larmet är dessutom på tok för litet och när jag ville komplettera med fler enheter så skulle detta kosta, typ 50-100:- extra/enhet. VARJE MÅNAD! Varför, säger ni? Jo, för att det innebär mer jobb för larmcentralen att övervaka ett larm med några få extra enheter. Det är ju helt orimligt. Dom sitter ju inte och tittar på varje enskild enhet i varje enskilt larm, eller?

Ännu roligare blev det när larmföretaget skickade en faktura och skrev: 

-Vi har justerat ditt pris, se ovan. Där hade man nu ökat mitt månadspris med lite drygt 100:-. Detta har man alltså gjort utan att vare sig prata med mig eller levererat något extra.

Uppsägningen

Jag ringde och sa till dem: -Det här är inte okej, jag vill säga upp mitt larm. Då svarade de med att erbjuda mig larmet 40% billigare än vad jag betalde från början.

Nej tack sa jag, nu räcker det. Jag vill säga upp mitt hemlarm, nu. Då svarade personen att jag då skulle få betala 3 månaders uppsägningstid, med det nya HÖJDA priset. 

Det fick jag således göra för kund som till denna typ av företag, det vägrar jag att vara. 

Rekommendationen

  • Köp ditt hemlarm
  • Äg ditt hemlarm
  • Välj ett hemlarm som går att bygga vidare på/komplettera
  • Välj ett larm som du kan på byta batterier på utan en massa problem